trelitervin.blogg.se

En blogg där vi skriver och rapporterar vart i världen vi befinner oss!

Glad påsk önskar trelitervin!

Publicerad 2013-03-30 08:46:55 i

Halleihallå då var det dags igen för en update.

Nu är vi tillbaka i Kuta på Bali efter en härlig vecka på Gili Trawangan. Vi kom hit i Söndags och nästan direkt träffade vi två brudar från Stockholm som vi umgicks med innan vi åkte till Gili. De hade varit på ett annat ställe i Bali ett par dagar så alltid kul med en oplanerad reunion. Söndagen bestod av en ytterligare reunion. Det var ju nämligen Emmas födelsedag som vi självklart var med och firade. Detta firade vi med Hard Rock café och en utgång på det. Även ett gäng grabbar från hotellet som Emma och de lärt känna hängde med och dessa har vi umgåtts med varje dag sedan dess.
Så dagarna går väldigt fort nu, nästa för fort då det alltid finns något och göra :) Samt att nu slipper jag och David umgås med varandra allt för mycket hahaha... ;)

Nu är vi med andra ord ett stort gäng som bor på samma hotell. Även två andra Halmstad bor har umgås vi med. Charlotte och Paulina! Riktigt härliga tjejer :)

Vi var ju tvugna att ta med folket till Uluwatu för att visa de fina stränderna här på Bali. Så i tisdags hyrde vi moppar och drog iväg. Vi stannade på Dreamland först där det var riktigt goa vågor! Här hyrde vi Boddyboards och surfade med vågorna, hur sköj som helst! :D

Uluwatu

Sen så festar vi en del nu men vi inte varje dag, bara nästan! Vi har faktiskt även varit på bio! Här i Kuta finns det nämligen en biosalong som är rena lyxen. Som några av er kanske redan sett på Facebook så sitter man i förstaklass stolar med stort benutrymme för endast 50kr. Kan det bli bättre?
Filmen vi såg heter Olympus has Fallen och var riktigt bra! Ingen av oss visste något om filmen innan utan alla gick dit bara för att få sitta i lyxsalongen haha! Men filmen var riktigt bra och den får 4/5 Bintang!

Igår var vi och käkade buffé. För 30kr fick man äta hur mycket som helst och här var det grillspett, hamburgare, mos, pasta, en jävla massa grönnsaker och muffins till efterrätt! Smaskigt värre! Nu låter ju detta som det var oerhört billigt, och ja det var det! Men fräcka som de är så har de lite högre priser i baren mot vad det kostar på andra ställen. Så här fick vi betala 15kr(!) för en öl istället för 10kr(!) hahaha...

Idag har även jag surfat för första gången här på Bali! Grymt stora vågor så jag vågade inte simma ut allt för långt, jag tänker ju inte sy några nya stygna sen sist jag var på Bali!

Annars vad gör vi om dagarna? Är vi ute så blir det att man sover till 11-12, går och käkar på en Indonesisk restaurang, hänger i poolen, lirar biljard och åker på lite äventyr med mopparna. Förstår ni nu varför vi inte har bloggat på ett tag? Vi har ju fullt upp.... ;)

Filmmys har vi med

Kuta Beach

Remember, life's better in board shorts

Vi svettas och svettas, sen svettas vi lite till...

Publicerad 2013-03-22 10:13:00 i

Vi lyckades! Hittade ett internet café med hyffsat internet så ska se om vi lyckas lägga upp lite bilder till er där hemma!

Förra blogginlägget blev väldigt rörigt eftersom vi skrev från vår mobiltelefon vilket gjorde att allt blev fucked up men ni lyckades nog förstå det ändå :)

Vår tid här på Gili Trawangan är underbar, vi njuter som bara den! Dagarna spenderas på restauranger, stranden och andra "icke för jobbiga aktiviteter" om ni förstår vad vi menar. vi som har ett sådant jobbigt och krävande liv för tillfället vill ju inte slita ut oss allt för mycket.

Fast i förrgår var vi ute och cyklade runt hela ön! Vi hyrde cyklar för 30kr och drog söder ut. När jag trodde att vi var på östra sidan visade det sig att vi var på den norra och där med nästan cyklat runt hela ön! Snacka om en liten ö! Cykelturen tog ca en timme och svettiga som vi var hoppade vi i havet för att sedan lägga oss i en sackosäck och avnjuta en kall öl!

Ölen är på ingång, vi lovar ;-)

Cykelhistorian slutar inte här dock. Som vanligt är livet inte alltid en dans på rosor då under kvällen blev David av med sin cykel. Någon hade snott cykeln under natten och personen som vi hyrde av var inte glad. Här är nämligen en cykel lika mycket värd för balineserna som en bil är för oss där hemma. Lite komiskt på sätt och vis men vi lever olika även fast vi lever i samma värld. Så vi fick en dag på oss att hitta den här cykeln så vi skulle slippa betala för den men att hitta en cykel här är som att hitta en nål i en höstack nämligen helt omöjligt! Så idag drog vi ner till chefen som vi hyrde av och fick betala 600kr för cykeln. Tråkiga pengar men what to do what to do...

Här är våra super cyklar med sönderrostade kedjor och inga växlar som fungerar....

Inläggets fotomodell, David Larsson

David njuter av att ha stranden för sig själv

Här skulle man bott, men så mycket pengar har vi inte...

Måste ju även passa på att berätta om vårt hotell! Vi bor för 60kr per person/natt med AC och storbalkong! Rummet känns som hotellts svit då de andra rummen inte alls har lika stor och fansy balkong som vi har, boss! Även fast rummet är superfint och stekigt så är det ju alltid något som ska krångla. Eftersom Gili är en såpass liten ö så är inte elen den stabilaste direkt haha... Så häromdagen gick både ström och vatten på hotellet samt på hela ön!
När vi satt och åt senare på kvällen så dog strömmen igen så vi fick äta med tändaljus, supermysigt!

En trött David efter en hård dag på stranden

Idag har vi varit ute och snorklat för man måste ju spana in Gilis utbud då här ska vara riktigt fin dykning och snorkling för den delen. Så vi hyrde varsin mask och snorkel och simmade ut. Vi fick se 3 stora sköldpaddor (större än i Australien) och massa fina fiskar. Ingen Nemo dock men andra fiskar från filmen så vi var super nöjda!

Välkomna till paradiset

Publicerad 2013-03-17 14:18:00 i

Härligt med måndagmorgon eller vad säger ni där hemma? Vi tänker på er genom att ta en extra stor stark till lunchen som vi njuter av på stranden, jobbigt liv. :-) Just nu befinner vi oss på Gili trawangan. Gili Islands är tre öar (Gili meno och Gili air) som ligger 1,5h från Balis östkust med speedboat. Här bor vi på den största ön som tar cirka 2h att cykla runt. Det finns heller inga riktiga vägar eller motortrafik (taxi=häst och vagn) så ön är väldigt lugn och mysig, en riktig paradis Ö! Här kommer vi att vara en vecka för att bygga på brännan och snorkla i det kristallblåa vattnet :) Vi blev upphämtade på vårt hotell halv sju igår morse. Efter en dålig nattsömn kände vi att det ska bli skönt att få sova i bussen då det tar ca 2h att komma till båten. Så blev dock inte fallet... Det hoppade nämligen på 4 australienska kvinnor i 40-50års åldern som varit vakna hela natten och firat sin väninna som fyller år! Bussfärden som var tänkt att bli lugn blev på 2 sekunder Balis bästa partybuss! En bra start på dagen haha!!! Igår var det st patricks day! St Patricks day är den irländska nationaldagen som firas även här av någon konstig anledning! Vi drog till den irländska baren igår och lyssnade på allt mellan irländsk musik till jullåtar, en härlig blandning mitt i sommarvärmen haha! Pga dålig internetuppkoppling kommer vi ha svårt att koppla upp datorn den närmsta veckan så ni får tyvärr klara er utan bilder på ett tag :-( Life's better in board shorts

It's on when it's on

Publicerad 2013-03-14 14:49:00 i

Bali har börjat bra! Igår hyde vi moped för ynka 30kr och begav oss söderut med ett gäng grabbar från hotellet. Att köra ett gäng på fem mopeder kan bli rörigt i trafiken då det är mopeder överallt. Jag och David tappade bort grabbarna nästan direkt men efter att ha kört åt fel håll tre gånger lyckades vi efter många om och men att ta oss till Uluwatu där vi träffade grabbarna igen. Här tog vi oss ett dopp i det blå och en kall öl på terassen med en härlig havsutsikt :)
Vi drog sedan vidare till en annan strand där det var betydligt bättre botten och finare strand. Vi började med att äta en "dyr" lunch nere på stranden för att sedan njuta av ännu mer sol och bad.

Trappan var nästan lika brant som en stege

Uluwatu

Dreamland

Indonesisk mat med Indonesisk öl

Vägen hem slutade precis som vägen dit började. När vi närmade oss Kuta (där vi bor) så körde vi vilse igen!!! Men det är alltid kul att glida runt lite extra på moppen, eller hur David? Väl framme hoppade vi i poolen för ytterligare ett bad, något vi tyckte vi var värda efter allt körande ;)

Efter kvällens restaurangbesök sprang vi systrarna Högwall och deras resekamrat Malin :) Vi drog och lirade biljard och sedan vidare till ett drinkställe där vi köpte 10 starka drinkar (graggar) för 90kr hahaha... Kvällen avslutades på Balis största nattklubb Bounty med skillade dansmoves som Uffe har lärt oss under resans gång ;)

Idag har vi varit på utflykt igen. Tanken var att vi skulle dra till Denpasar som är huvudstaden här på Bali. När man hyr moped blir man förvarnad att Polisen brukar stanna turister för att kolla körkortet då många inte har internationellt körkort. Boten ligger på ca 300kr men går att pruta ner det till ca 40kr. Tro det eller ej men man kan faktiskt pruta hos polisen haha!

Så på vägen till Denpasar blev vi stoppade inte mindre än 3 gånger. Som tur var var det Jag som körde och eftersom jag har internationellt körkort så var det inga bekymmer för vår del. Polisen fick till och med ett leende på läpparna och sa "ah, international drivers license, very good" :)

I Denpasar besökte vi ett shoppingcenter och körde som vanligt en massa omvägar. Vi fick dock se väldigt mycket oturistade områden så det var ju najs! Det kom även en kratig regnskur när vi körde så vi stannade till vid vägkanten. Till skillnad från er där hemma så njuter vi när det regnar ;)

Dåligt väder betyder som ni vet shopping för vår del ;) Eftermiddagen spenderades i olika shoppingcenter och en glass på Mc Donalds! David köpte resans tredje par badbrallor! Dessa var såpass snygga och exklusiva så han fick med en asaballacool keps på köpet!

Bali med tystnad

Publicerad 2013-03-12 12:08:00 i

Hallå bloggen, här kommer första inlägget från billiga Bali!

Sista natten i Sydney bodde vi inte på hostel eftersom vi kunde bo gratis. Vi bodde hos vår holländska kompis Malon på 18e våningen i Darling Harbour! Malon bor i en lägenheten med 6 andra personer. En lägenhet som det egentligen bara får bo 4 personer i eftersom det bara finns två sovrum.  Dagen spenderades med en sista rundvandring i Sydney och Darling Harbour. Som vanligt när vi har vår sista kväll i Sydney så sköt dem raketer för oss. Förstår inte riktigt varför men det måste ju mena någonting eller? :)
Efter raketerna tittade vi på film med Malon och hennes roomies.
David hade turen att få sova på soffan medan jag sov på golvet. Som tur var hade de heltäckningsmatta så jag sov ganska skönt jag också haha...

Dagen efter var det dags att ta sig till flygplatsen ännu en gång men den här gången var dags att lämna Australien för gott, eller i alla fall för den här gången ;)
Efter 7 timmars flygresa utan egen tv skärm, öl och mat men med en j*vla massa skrikande barn runt omrking oss kom vi fram till ett varmt och fuktigt Bali.

Första kvällen började med ett restaurang besök. Vi åt och drack gott för endast 20kr per person. Vi tror att vi kommer att trivas ganska bra här! ;)
Senare drog vi vidare till en sportbar där vi kollade fotboll och drack ännu mer öl.
I Bali kostar nämligen ölen lika mycket i baren som i butikem, så varför sitta på balkongen när man kan sitta i baren när ölen kostar 15-20kr!?

Morgonen efter vaknade vi strax efter sex av att Davids telefon ringde. I andra änden av luren befann sig Davids lätt akolholpåverkade/irriterade syster som är i Thailand. Hon undrade vaför vi befann oss i Asien och inte i Australien? Trevlig som David är så sa han att hon ska läsa bloggen precis som ni våra kära läsare :)

Efter att vi sedan sovit ett par timmar till drog vi ut och upplevde gamla minnen från vårt tidigare besök då både jag och David har varit i Kuta förut. Vi turades om att peka ut olika ställen där vi varit tidigare såsom barer, nattklubbar och resturanger. Vi gick även till ett stort köpcentrum men tro det eller ej så köpte vi faktiskt ingenting. Istället köpte jag ett par nya flipp flopp i ett gatustånd för 30kr, fint!

Idag är det Nyepi (Silent day). Nypei är en Hinduisk helgdag då allt är stängt och man får inte vistas på gatorna. Det är även en dag då man inte får dricka alkohol, äta mat, vara högljud eller ha lamporna tända när det är mörkt. Vi blev precis tillsagda då vi inte tänkte på att vi hade lampan tänd här på balkongen!

På vårt hotell firades detta med öldrickning och poolhäng hela dagen lång med massa härliga turister. Ett perfekt sätt att lära känna nya människor :)

Indonesia's favourite beer Bintang!

Detta betyder även att vi inte kan gå ut på restaurang och äta så vi blir tvugna att fasta med nudlar och chips.

De nästkommande dagarna kommer vi att hyra moped och se mer av Bali! :)

Ikväll skiter vi i allt

Publicerad 2013-03-08 08:22:00 i

Våra sista dagar i frihet spenderar vi i parker eller på någon av Sydneys alla underbara stränder. Samtidigt som Ulf flög hem så försvann det dåliga vädret, därför har vi bara sett Sydney från dess bästa sida!
Med strålande sol och 30-35 grader varmt besökte vi Manly Beach, Sydney finaste strand enligt David. För att ta sig till Manly måste man åka färja i cirka 20 minuter. Det tar med andra ord lika lång tid att åka från Sydney centrum till Manly som att åka från Helsingborg till Helsingör, sweet! ;)

Eftersom vi bara har varit i Sydney 3 gånger den här resan så kände vi att det var hög tid att ta lite bilder på Opera huset och Harbour bridge då vi tidgare tydligen glömt det haha...

Här har vi det, Opera Huset!!! Med svenskt kakel på taket! (Ja det är sant!!!)

Har har vi den, Harbour bridge!!! 134m över vattenytan, utan svenskt kakel!!!

We love Sydney!

Som många av våra kära läsare kanske redan gissat sig till så var blomster jobbet bara ett skämt, eller? I alla fall så är det så vi vill se på det hela.

Så vad ska vi göra nu? Ska vi ens jobba? Ska vi börja spela på lotta? Hur mycket pengar har vi egentligen? Ska vi åka hem snart?
Många frågar, inga svar....

???????????????????????????????????????????????????????????

Jodå vi har faktiskt svar på några frågor, men inte alla.
Såhär är det:
All kontakt som vi har haft med farmen har skett via mail. Detta har skötts bra och verkat seriöst från början tills nu. Vi har nämligen fått reda på att farmjobbet var en bluff... :( Ibland känns det för bra för att vara sant helt enkelt. När vi fick reda på dem tråkiga nyheterna var vi tvugna att hitta en annan utväg. Vad gör vi nu?
Vi försökte faktiskt (tro det eller ej) ringa ett tiotal olika farmer runt om i Australien men fick inget napp. Att stanna kvar i Australien är ett alternativ men ett väldigt dyrt sådant.  Det betyder ju att vi snart måste åka hem vilket vore oerhört tråkigt vi som älskar solen ;)
Så vad fan ska vi göra nu?
Vi känner att vi inte kan ge upp bloggen (och resan) så vart är det billigt? AFRIKA? näääh. USA? Definitivt inte! EUROPA? NEJ NEJ NEJ FÖR KALLT!!! ;)

ASIEN DÅ? Ja varför inte? Billigt och bra! Så på söndag flyger vi till Indonesien nämligen BALI! :-D
Jaha, hur länge tänker vi stanna där då? Bra fråga faktiskt! Vi har nämligen inga fler planer eller fler flygbiljetter så vi tar oss dit kontot för oss, om ni förstår vad vi menar ;-)

Detta kan vi summera i tre ord (känsliga läsare varnas)

FUCK YOU AUSTRALIA!

Det värsta är ändå trots allt att David tvingas tacka nej till sitt rosa bankomatkort...

Hur ska då våra två sista dagar spenderas i Australien? Troligtvis kommer vi att åka till Bondi Beach imorgon i mån av bra väder (vilket är 99% säkert). Ikväll är det den sista Goon fyllan som gäller. För er som fortfarande inte fortsått vad Goon är så är det en box fruktigt vin som kan innehålla spår av fisk, ägg, mjölk och nötter. Detta gör boxen oerhört billig jämfört med allt annat.

(tro det eller ej men David har använt sina löparskor)

För de som inte gillar vin så finns även Rekordelig cider i Australien ;-)

Life´s cheaper in Bali!

I need a dollar $$$

Publicerad 2013-03-05 08:38:00 i

Hej igen bloggen, long time no see!

Efter ett par dagars äventyr kan vi äntligen slå oss ner och berätta för er vad för hyss och aktiviteter vi hittar på här på andra sidan jorden.

Som de flesta av er redan vet så har vi skaffat oss ett jobb! Inte vilket jobb som helst utan på en blomsterfarm haha... Vi kommer bland annat att plocka blommor, packa in blommor i bilar så de inte tar skada och sortera/packetera. Vi börjar på måndag och planen är att jobba till första maj!

Ni undrar säkert hur man gör för att få ett jobb här nere?
Det enda vi gjorde var att gå in på en hemsida där arbetsgivarna annonserar efter backpackers. Vi skickade ett mail och dagen efter var jobbet vårt, det kallar jag smidigt!

I fredags när vi skulle gå till Little Creatures hade vi även trevligt sällskap med oss, nämligen Marika och hennes kompis Annelie. Väl framme fick vi vänta i baren, men vad gör det när de serverar Australiens godaste öl på tapp?
Nu börjar det komiska.
Efter vi blev placerade vid bordet och läst igenom menyn fick vi ett problem. Vad ska vi beställa? Kött? Nix fanns inte, Pizza? Inte jätte kul kanske när man äntligen är på restaurang. Så vi bestämmde oss helt enkelt för att vara lite vuxna och prova någonting nytt och spännande.
David och Annelie beställde in någon slags form av lax medan Jag och Marika beställde in dagens paj, en smaskig kycklingpaj.

Alla ni som varit i Tiraholm och ätit fisk vet ju hur gott det är med lax som varmrätt. Vi fick dock varsin liten portion kallrökt lax med rödbeta och ett par klickar creme fraise på, inte riktigt vad vi hade förväntat oss haha!
Så under kvällen lärde vi oss två saker: Little Creatures är den absolut godaste ölen vi någonsin druckit och när man går på restaurang ska man alltid beställa Pizza. Då vet man i alla fall vad man får hahaha
Kvällen blev en klassisk Australiensisk afton med en box Goon i en park, mysigt!

Äntligen dags för Great ocean road! (GOR)

Vad är GOR?
GOR är en vacker vägsträcka från Melbourne som fortsätter väster ut mot Adelaide. GOR är inspirerad av Kalifornien/USA och slingrar sig längst kusten med sina fina stränder och utsikter.

Vi gjorde en två dagars busstur med 10 andra personer. För en gångs skull var inte majoriteten svenskar och vi var endaste tre killar, fint!
Första dagen började med att vi blev upphämtade oerhört tidigt, nämligen klockan sju (gääääsp). Under dessa två dagar fick vi uppleva en jävla massa rent ut sagt. Vi såg oerhört många fina vyer, djur och annat spännande.

Bland annat besökt vi ett Zoo där jag matade Kängurus och en Kakadua. Vi åkte även till vår Guides hemliga Koalaställe där vi fick se en massa vilda Koalor. En Koala sover 20h om dygnet, ett väldigt mysigt men tråkigt djur haha.

Världens fulaste och mest obehagligaste djur, Emuer

Första dagen avslutades på ett mysigt hostel mitt ute i ingenstans med en smaskig bbq och 30 kalla öl.

Dag två var det fullt ös igen med massa små stopp och en tur över till Philip Island. Philip Island är en väldigt liten Ö som är känd för sina Pingviner. Här finns det nämligen en Pingvinparad som är varje kväll efter att solen har gått ner. Av någon konstig anledning kommer det alltid Pingviner till samma ställe, fråga inte varför men häftigt var det. Kvällen vi var där kom det runt 900stycken inom loppet av en timme (ja vi räknade faktiskt) :-)
Dem här Pingvinerna kallas Little Penguins. De kan bli upp till 30cm och väga max 1kg.
Man fick inte ha med sig kameran in eftersom de blir rädda av all blixt. Men det stoppar inte två coola grabbar från att få en bild!

Bäst grop on Gräjt ocean road!!!  (Uffe kolla kinestecknet!!!)

Vi kom tillbaka till Melbourne vid midnatt. Vår buss till Sydney gick klockan sju morgonen där på och eftersom vi inte har några pengar kvar så blev vi tvugna att spendera natten på bussterminalen. Alla som någonsin har backpackat vet att man måste ha spenderat minst en natt på en bussterminal eller en flygplats, right? ;-)

Efter några timmars skönhetssömn (eller?) så kom äntligen bussen. Nu började en oerhört obekväm bussresa på 14h till Sydney.
Väl framme i Sydney hade vi inget boende så vi gick in på första bästa hostel och fick en kanon deal! Vi fick nämligen samma pris för ett dubbelrum som för ett sexbäddarsrum så nu har vi det extra mysigt! Lite bättre deal än vad du fick Uffe, I guess? ;)

Vi kan även bocka av Canberra (huvudstaden) på listan då vi hade ett stopp där på ca 40minuter. "Been there done that" haha

Nu ska ett par dagar spenderas i Sydney innan vi åker till vår farm på lördag. Idag har vi skaffat bankkonto, David har även skaffat sig ett rosa bankomatkort. Vi tog även en frisk promenad förbi Operahuset och ner till botaniska trädgården för att studera olika sorters blommor, vi är inga experter än men vi ska fanimej bli!
David har även varit duktig och gjort resans första träningspass. Nu är det dags att bli fitt igen!!!

Avslutar med en fin bild från början av vår resa för att hedra vår Uffe som idag borde anlända till Sverige om allt går som planerat, vem vet?

Hoppas du trivs i kylan och inte börjat sakna parkhänget än! Vi ska nämligen hänga i Hyde Park imorgon moahahahaha