trelitervin.blogg.se

En blogg där vi skriver och rapporterar vart i världen vi befinner oss!

Angkor whaaaat?

Publicerad 2013-04-20 11:59:00 i

Nu har vi spenderat ett par dagar i Kambodja och vi har mycket att berätta!

Vi kan börja med den underbara resan hit. Bussresan skulle ta 11h vilket man redan från början kände att det här kommer att bli en lång dag. Resan tog inte 11h, den tog 14. Vi åkte sammanlagt med fyra(!) olika bussar. En som tog oss till gränsen, en som körde oss ännu närmre gränsen, en som körde oss från gränsen till bussterminalen och en som körde oss till Siem Reap. Jävligt logiskt...

För att inte tala om hur osmidigt det är att skaffa visum och komma över gränsen. Hela proceduren är i fyra olika steg som alla tar en evighet. Det tog oss lite mer än 3h att komma in i landet haha... Och ja Annelie, vi gick! ;)

Väl framme i Siem Reap åkte vi Tuk-tuk till hotellet. Vår chaufför var en skit cool kambodjan som sjöng och hade väldigt bra engelska som kallas sig för Lazyboy, varför vet vi inte haha. Vi bokade honom nästkommande natt för att åka till Angkor Wat för att se massa tempel men framförallt resans första soluppgång!
Klockan ringde 04.45 och en kvart senare begav det sig bort mot templet. Tempelområdet är gigantiskt
och det finns över 100 stycken runt Siem Reap.

Angkor Wat är ett av världens åtta underverk. Stenarna som man byggt templet med fraktades 5 mil på en flod. Det gäller ju att hitta rätt stenar haha...

Vi käkade en god frukost på en restaurang på området som han kände till. Här hittade vi honom senare med sina kambodjanska polare sittandes och dricka öl halv tio på morgonen. Så det var bara att beställa in en öl till oss med och trevligt hade vi. Kambodjanerna är ett väldigt mer öppet folk jämfört med t.ex. thaiarna. Framförallt är de väldigt duktiga på engelska vilket gör det hela mycket enklare :-)

Davids drömjobb... ;-)

Vår asaballacoola tuk-tuk chaufför, Ouk Barang aka Lazyboy

David passade även på att träna lite

På vägen hem erbjöd han sig att ta oss till en restaurang för lokalbefolkningen som skulle vara oerhört billig med god mat. Varför inte? Klockan halv åtta kom han och hämtade upp oss på hotellet med två engelska tjejer som han hade lyckats ragga upp ;-)
På restaurangen beställde han in olika sorters mat. En förrätt med spenatblad i en massa is och en tallrik biff i en väldigt stark sås. Huvudrätten bestod av en helstekt fisk med en massa grönsaker, nudlar och en sås. Till detta drack vi självklart öl! Kambodjanerna har av någon konstig anledning is i allt de dricker, även öl tyvärr.
Mätta och belåtna drog vi sedan in till pubgatan för att fortsätta kvällens partande.

Billigt ska det va!

Lite bilder på hur det ser ut i Kambodja:

I Siam Reap kan man göra väldigt mycket som ni säkert förstår. Man kan även åka till en skjutbana och prova olika sorters vapen. Detta bokade vi självklart med våran kambodjan som kom och hämta oss som vanligt på hotellet, vilken kille! Idag har jag hållt och skjutit med ett vapen för första gången i mitt liv. En väldigt konstig, men fräck känsla haha...

Inatt är det dags för ett nytt bussäventyr. Vi ska åka till Sihanoukville! Vi känner att det var längesedan vi låg på stranden och pressa så nu är det äntligen dags för det igen! Sihanoukville ligger på sydvästkusten som har massa fina och härliga öar som man kan åka ut till. Här ska vi nog trivas!

Remember, life´s better in board shorts