trelitervin.blogg.se

En blogg där vi skriver och rapporterar vart i världen vi befinner oss!

I'm on a boat!!!

Publicerad 2013-01-31 08:48:00 i

Tooodelliluuu alla läsare, Jocke står för undehållningen här idag.

Då var det dags att bli sjöman och ge sig ut på havet. Lära oss att segla, slåss med pirater och äta knäckebröd med mask i. Så blev inte alls fallet utan vi hade en underbar resa tillsammans med trevligt folk. Hade vi tre fått styra båten hade vi nog slutat som de flesta båtar gjorde under stormen, på land... Fick se helt otroligt stora båtar och vi drömde oss bort till ett ännu bättre liv än vad vi redan hade.

Väl ute till havs började det faktiskt bli lite jobbigt pga att när det är 35 grader och det inte blåser så blir det otroligt varmt och eftersom det inte blåste så kunde vi inte segla heller utan uppgraderade oss till motorbåt. Rakt ut i det blå tog vår båt, Avatar, upp jakten på alla snorklingsställen som vi skulle få uppleva. Efter ett par timmar var vi framme vid första stoppet där fick ta på oss våra otroligt sexiga stingsuits som skulle skydda oss från Jellyfish som kan döda på mindre än 5 minuter. Snorklingen var okej tyckte jag men de andra två tomtarna tyckte det var underbart, fiskar är inte min grej riktigt. Sen bar det hem för att åka vidare en bit pga en ny storm som var påväg mot oss, men våra skickliga kaptener så undvek vi detta elände.

På kvällen skulle vi njuta av de goa knäckebröden trodde vi, men ack va vi bedrog oss för det väntade det spaghetti och köttfärsås. Efter att ha njutit av maten var det dags att njuta av vårt exeptionella vin, lovely! Kvällen blev hyfsat lugn och det kändes inte som att gruppen riktigt gick ihop. Många spred ut sig över båten och det bildades mycket grupperingar, vilket vi tyckte var tråkigt. När det var dags att sova så hade vi tidigt märkt att våra små hytter inte skulle bli bekväma pga både storlek(120x160 för två personer) och värme. Så vi sov som så många andra ute på deck som ni kan se på bilden nedan, detta är bara ena halvan av båten så som ni kanske förstår så var det en stor bår vi var på.

Dagen efter var det upp tidigt för att åka till whitheaven beach som är en ö av Whitsundays. Innan vi begav oss dit så hittade vi ett ställe att snorkla igen och det var bra. Efter ett par timmar så åkte vi vidare för att ta oss till vårt mål. Väl framme så begav vi oss upp till en utkiks plats över världens näst finaste strand. Ett par lyckliga och svettiga grabbar lyckades tillslut ta sig upp till toppen. Efter detta så skuttade vi ner till havet för att bada våra svettiga men snygga kroppar.

Resten av dagen blev det ännu ett ställe för snorkling och sen blev det den stora festen vi hade väntat på. En riktigt lyckad kväll och nästan alla 27 personer var med och spelade spel, sång men tyvärr ingen dans. Gruppen förvandlades till ett riktigt gott partygäng och lärde känna många nya goa människor. När det sedan bara var några få personer kvar så råkade jag ut för en olycka, tro det eller ej... När jag skulle gå en sväng så gungade antingen båten otroligt mycket eller så var jag

kanske lite för berusad. Jag fattade inte riktigt vad som hände men mycket snabbt märkte jag att jag ramlat av båten. Glatt simmade jag tillbaka och sen var det bara att gå och lägga sig. Dagen efter var det upp halv 6 för att åka tillbaka till fastlandet.

Remember, Life´s better in board shorts

Regnoväder och Australia Day!

Publicerad 2013-01-27 07:37:41 i

Då har vi befunnit oss i Arlie Beach i ett par dagar. Igår var det Australia Day vilket vi firade i tre dagar istället för en haha... ;)

När vi anlände hit så regnade det hela dagen. Som ni kanske har läst på nyheterna så är det en cyklon här på Östkusten som vi lyckligtvis inte har märkt så mycket av.
Från Airlie Beach åker man ut på Whitsundays och seglar i ett par dagar. Denna veckan har alla båtar varit inställda pga ovädret och även alla bussar härifrån. Vi har med andra ord haft väldigt mycket tur eftersom vi bokade fem nätter här innan vi ska ut på havet, gött!

Vi har även träffat oerhört mycket folk från tidigare ställen vilket alltid är lika roligt! Många av dessa är Svenskar från Fraser Island men även ett annat gött gäng grabbar som vi träffade i Noosa.
På vårt hostel bor man i stugor med egen toa och dusch. Stuga innebär att man även har en veranda där alla förfester har varit. På Australia Day var vi ca 25 Pers här vilket blev en riktigt lyckad förfest!

David har även träffat sina två andra kära resekamrater som han tjatat så mycket om, nämligen  Caroline och Sara som han träffade i Australien sist han var här och även i Thailand för ett år sedan!

Idag tittade solen fram igen så vi gick ner till Lagoonen (en stor pool för allmänheten eftersom man inte kan bada i havet) där vi brännde till oss så vi inte ligger efter i brännan ;)

Airlie är Jockes favorit stad pga två anledningar;
Mc Donalds ligger precis bredvid hostlet och han har inte sovit hemma en enda natt.... ;)

Hade ingen möjlighet att ladda upp bilder från surfingen i Agnes Water så här kommer dem!

På tisdag åker vi ut på Whitsundays så vi hörs om ett par dagar bloggen!

Life´s better in board shorts

Agnes water /1770!

Publicerad 2013-01-23 11:19:00 i

Tjena tja läget då! Jocke vid skrivmaskinen idag!

Då var det dags för Agnes water och 1770. Detta är två mycket små städer och anledningen till varför man åker hit är den billiga surfingen. Efter 2,5 timmes surfing var jag helt slut i kroppen och var tvungen att vila mina enorma Biceps. Alla klarade vi av att stå på brädan men den solklara vinnaren blev ändå Albin, Grattis!

Vi har även varit ute på en guidad tur då vi fick se en massa djur bland annat känguru. Efter ett par timmar så var det dags för en välförtjänt öl med en av de vackraste solnedgångarna jag sett, väl spenderade pengar!

kvällarna har spenderats på ungefär samma sätt. Några av dem som vi reste med på fraser hade även åkt med hit. På kvällarna var vi på stranden med detta goa gäng och tro det eller ej men vinet var faktiskt också med :). Den första kvällen fyllde Lisa år så jag och David tog på oss äran att göra tårta, och vilken succé det blev!

Den andra kvällen kom det fram ett australiensiskt par och fråga om vi skulle med på drinkar, och det tackar man ju inte nej till. Abbe och David gick i förväg medans Jocke skulle han en otroligt vacker och underbar strandpromenad med en Holländska. Senare anslöt även han med de andra killarna.

Fast en så länge har vi inte kommit till den absolut största nyheten. Jocke var nämligen ute och sprang 1 mil tillsammans med ett par andra tjejer från ett annat hostel, han är glad som överlevde.

Nu har vi precis anlänt till Airlie beach och David har börjat få flashbacks från när han var här för 2 år sen, det är nämligen på gränsen till översvämning.

Life's better in boordshorts

Best regards

Mr. J.Larsson

Ett uppeldat tält, Dingos och fina utsikter

Publicerad 2013-01-21 09:49:00 i

Vi börjar med att be om ursäkt för det dåliga bloggandet den senaste veckan. Enligt statistiken har många varit inne på bloggen dagligen även fast vi inte har uppdaterat vilket är kul att se!

Senast vi skrev befann vi oss i Noosa. Från Noosa tog vi oss till Hervey Bay för att stanna där en natt innan det var dags att åka ut på Fraser Island i tre dygn.

Hostlet vi kom till i Hervey Bay var ett lite annorlunda hostel då vi bodde i ett lägenhetshus med fem rum, två toaletter och ett gemensamt kök vilket var riktigt nice. Förutom en sak.... det fanns ingen fläkt eller AC i vårat rum. För er som inte riktigt förstår hur varmt det är så kan ni iallafall försöka föreställa er 6 personer i ett rum med 25~graders värme. En riktigt svettig natt med andra ord.

Dagen efter steg vi upp tidigt, utcheckningen var redan klockan 6 på morgonen för att sedan ordna med förberedelserna inför Fraser, såsom att packa bilen med all mat och dryck samt gå igenom körinstruktionerna.

I våran bil var vi 7 personer. Tre svenskar, två Schweizare, en Österrikiska och en Kille från Peru!

Vi begav oss med färjan över till ön som tog ca 40 minuter. Albin fick för första gången kör bil i vänstertrafik och köra fyrhjulsdrift på världens största sandö vilket han gjorde kanon bra! :)

Första dagen var det mycket körande för man behöver ta sig från väst sidan till östsidan eftersom stranden är inte tillräckligt bra att kunna köra på där.

Vårat första stopp var på Lake Wabby. En skogspromenad på 3km för ett sedan komma ut till en utsikt som i stortsätt bara består av Sand för att sedan en sanddyna bort hoppa ner i en sjö, sjukt fint!
David och Albin bar inga skor eftersom de tänkte att sanden inte var så varm, men som de ångrade sig när de kommit halvvägs haha...

Innan det mörkande drog vi till vår camping där tälten redan var framme och en liten köksvagn som senare förvandlades till ett helt fungerande kök. Efter alla var mätta och belåtna var det dags för dagens höjdpunkt, Party!!! (eller? ;)

Under kvällen drog vi alla ner till stranden för att se den stjärnklara himlen, alla förutom Joachim. När alla gick till stranden gick Joachim nämligen och la sig i tälten och däckade direkt. När alla väl kom tillbaka från stranden fick vi även se vår första Dingo som var vid vårat camp där den hittat något gott att äta.

Efter en stund hör vi folk skriker "FIRE, FIRE" och vi tittar bort på campet. Kan ni gissa vilket tält det kommer rök ifrån? Jockes såklart!
Jocke flyger ut ur tältet chockad med lite små brännskador på armarna men inget allvarligt.
Hur branden startade är ännu oklart då varken guiden eller någon annan lyckades hitta någon brandorsak.

Klockan 0700 ringde klockan dagen efter, svettigt och skönt. I vårt tält bodde vi tre och killen från Peru. Fernando vaknade inte riktigt lika skönt som vi andra gjorde, då han hade en person som låg och kramade honom som ett gosedjur, nämligen Joachim! hahaha...

Efter frukosten drog vi vidare norrut till en stor bäck med kallt vatten, perfekt botemedel mot bakfyllan efter ett långt och härligt bad!

Senare drog vi vidare mot öns enda berg Indian Head för att se den fantastiska utsikten över ön.

Efter en svettig vandring drog vi vidare till en sjö där vi simmade med sköldpaddor och andra små härliga liv!

Remeber, it's all about speed

Gissa vad kvällen bestod av? Jajjemen, Party!!! :)

Sista stoppet blev en sjö som heter Lake Macenzie. Sjön har 99% rent vatten så man kan dricka vattnet  samtidigt som man badar, sjukt häftigt!!!

Alla vi var jätte nöjda med resan. Det var enormt skönt att duscha när vi kom tillbaka till hostlet!

Remember, Life´s better in board shorts.

Ikväll ska jag bli full för kärlekens skull

Publicerad 2013-01-14 03:41:08 i

Vi befinner oss långt från bränderna, närmare bestämt i Noosa! Trots att vi är långt från bränderna är här väldigt varmt, runt 35 grader o strålande sol! Jobbigt liv! ;)

Innan vi kom till Noosa stannade vi två nätter i Brisbane, en ganska tråkig storstad. Det blev mycket parkhäng o rundvandring med lite shopping för o fördriva tiden.

Igår morse vaknade Jocke med en obehaglig känsla av att hans plånbok var borta. (Enligt honom själv hade han blivit brutalt rånad) Vi letade igenom rummet ordentligt men hittade ingenting.. Han gick då till receptionen o frågade  o som tur va så hade dem hittat den o allt va frid o fröjd igen! :)

Kvällen avslutades med pizza, öl, vin o mycket trevligt folk på hostlet! :) En skotte tog även fram guran o spelade lite sköna låtar! Väldigt jobbigt liv faktiskt! ;) Idag är det måndag, vilket innebär den stora partydagen i Noosa! Så ikväll blir det utgång med ett gäng från hostlet! :)

Life's better in board shorts!
Mr D

Hot hot hot

Publicerad 2013-01-09 11:10:00 i

Sista dagen i Surfers är kommen, imorgon nalkas Brisbane!
Tro det eller ej men igår var det utgång på kvällen.
Åkte till ett ställe som heter Beer garden där vi lirade biljard och drack öl och drinkar.
Jag Albin blev hungrig så gick och köpte mat och drog mig hemåt vid två tiden medan de andra två fyllona drog till stripklubb och tog sig en varsin lapdance och en dyr jävla öl. Bratpackers ;-)

idag har vi varit trötta efter gårdagen samt att detta var nog den varmaste natten hittills Och dagen. Så när solen var som varmast idag hängde vi på rummet och läste bok, gött!

Kvällen avslutades med volleyboll och en god pasta med pastasås.

Vi ber om ursäkt för att det är dåligt med bilder på bloggen, men vi har våra anledningen;
1. Mamma du vill inte se oss i det här skicket (detta gäller allas mamma)
2. Vi har bara tre kameror med oss, vad är oddsen på att någon använder sin kamera? De andra har ju säkert med sin.
3. vi glömde ta av linsskyddet.

Som David hade sagt, Life's better in board shorts :-)

/AL

Livet är härligt!

Publicerad 2013-01-08 10:48:00 i

Tjena tja läget då bloggen?! I
I söndags kväll var jag och David ute för att testa lite krogsöndag, det var kul :). Allt gick bra fram tills jag(Jocke) skulle hem. Satt och skulle äta när jag helt plötsligt skulle springa efter ett par tjejer, gick jätte bra, eller inte... Förlorade dem ganska fort och sen när jag skulle hem gick jag vilse. Minns nått hotell, en strand och en del folk, men mamma du kan vara lugn för jag kom hem hel och glad :).

Igår var det ett nyktert vattenland och nöjesfält som gällde(Dreamworld), ganska skönt för både kropp och själ. Vi var där med två andra killar, Scotty och Snowy, riktigt sköna killar! Får väl säga att det slog miniland med hästlängder, men det var precis... Haha nöjesfältet var det sjukaste och jag höll på att svimma efter första attraktionerna, heeeeelt sjukt! Väl spenderade pengar för alla trotts att David endast åkte en attraktionerna, men vi behövde någon som höll väskorna så det gjorde inget för oss andra. Kvällen spenderades med lagom mängd vin och sängen ganska tidigt för en gångs skull, kanske den ända vem vet.

Dagens aktiviteter har varit kvinnliga och det innebär shopping och tvättning. Alla fick med sig en varsin påse med sig hem iaf. Jag och Abbe handlade kläder medans David fick stå för kvällen vin, lite avundsjuk på han faktiskt. Inne i shoppingcentret fick vi veta att David fortfarande kunde sitt jobb, han fick ut sina behov genom att gräva lite. Ikväll ska vi avnjuta det fina goda kärleksfulla vinet för att sedan göra Surfers Paradise osäkert. Kommer säkerligen bli en bra kväll, brukar sällan bli annat! Life's better in bordshorts!

Best regards
Mr. J.Larsson

Surfers paradise!

Publicerad 2013-01-06 06:59:31 i

Hej bloggen, David här! ;)

Med tårar i ögonen o alkohol i blodet tog vi farväl av Sydney med en dag i hyde park! Vi satte oss på bussen kl 19 o skulle va framme i surfers kl halv 10 dagen efter. Bussen saknade ac o sättena va dem mest obekväma jag nånsin suttit i! Efter ett par timmar va det dags för det första depåstoppet, när det va Albins tur o betala så gjorde han hela stan strömlös! haha Fin resekompis jag har! ;)

När vi kommit fram tog vi oss till hostlet o skulle checka in men våra sängar va inte redo så vi tog en promenad på stranden o kollade in stan som för övrigt är helt fantastisk! En lång o vit strand med havet på ena sidan o massa höghus på andra! :) Som vanligt hade vi inte smörjt in oss, så vi brände oss ganska ordentligt alla tre! Jag va dock värst som vanligt! :p

På kvällen va det backpackers big night out! ;) Alla hostel i surfers möts upp o går ihop till dem tre största klubbarna o har halva priset i baren! :) Sista klubben va helt klart bäst, alla i personalen (självklart enbart snygga tjejer i 25-års åldern) va klädda i bara trosor o bh!! ;) Det va en riktigt lyckad kväll med mkt trevligt folk, bra musik o lagom mycket alkohol! :)

Love Life

Mr D

Gott nytt år allihopa!

Publicerad 2013-01-03 01:50:23 i

Ojdå nu var det visst ett par dar sedan vi skrev här, men vi lever, tro det eller! :-)

Nyårsafton var riktigt lyckad ute i Bondi. Mötte upp en kompis från Halmstad, alltid kul att träffa folk hemmifrån på andra sidan jorden :-)

Vi satt i Parken precis vid bondi och drack vin ett par timmar innan allt började. Självklart får man ju inte dricka alkohol på allmäna platser men det stoppar väl inte ett par backpackers?
Såklart så kom polisen och slängde vår box i soptunnan precis bredvid oss. Så vad gör vi? Ja precis vi plockar upp boxen igen så fort polisen försvann där ifrån!

Väl inne på festivalen tog det inte lång tid innan Joachim försvann in bland folkmassorna men som tur var hittade vi varandra igen ganska fort!
Albin blev kvällens snobb som "vaskade" två av sina groggar....

Nyårsdagen, ny dag ingen bakfylla, skönt.
Tid 09.30

Dagen till ära tog vi oss in till storstaden för chilla i hyde park. Men efter 1h utan något vin får grabbarna nog och tar sig en prommenad till bottleshop för att inhadla lite goon, gott.

Efter 6h Parkhäng och 5L vin var det dags att ta sig hemmåt. Efter en 15min promenad kommer David på att han har glömt sin telefon i parken, så det var bara att gå tillbaka och hämta den. När vi sen väl kom till stationen var det 20 min kvar till tåget skulle gå. På tåget somnar vi allihopa och vaknar till på endhållplatsen där vi blir tvugna att gå av för att sedan ta en taxi hem som tar ca 20min. Alltså, en resa som skulle tagit 1,5h tog istället nästan 3h haha.

Och tillsist en bränd och vacker David Larsson

Imorgon åker vi till Surfers Paradise för nya upplevelser, tjohoo!