trelitervin.blogg.se

En blogg där vi skriver och rapporterar vart i världen vi befinner oss!

From Cambodia with love

Publicerad 2013-04-26 12:29:00 i

Hej allihopa!

Nu har det gått väldigt många dagar sedan vi bloggade, vi vet! Men för att kunna blogga måste man ju ha någonting att blogga om och ska vi vara ärliga har vi inte gjort så himla mycket de senaste dagarna. Vi har med andra ord tagit semester på semesterna ;)

Vi börjar berätta om bussfärden till Sihanoukville.
Som vanligt kommer det en minibuss som hämtar en på hotellet för att sedan köra till busstationen. Minibussen var oerhört sen, den skulle kommit vid elva men kom inte förrän strax innan tolv. Det visade sig sedan att det var inte ens en minut till busstationen, snacka om irriterande...

Nattbussen var en sovbuss. Inga vanliga stolar utan lutande stolar med oerhört lite plats. En AC som knappt fungerade slutade i en relativt svettig natt. Resan skulle ta 8h men som vanligt så kan man inte lita på tidtabellerna i Asien då resan tog strax över 15h. Hungriga, trötta och allmänt irriterade kom vi äntligen fram till hotellet och fixade något att käka. Det var längesedan mat smakade så gott!

Redan här under resan började jag Albin få ont i mitt vänsteröra. Så dagen efter vi kom fram åkte vi till doktorn som konstaterade att jag fått vaxpropp, skönt ingen inflammation.

Dagen därpå bestämde vi oss för att åka ut till en ö som heter Koh Rong som ska vara en paradis ö, vilket den var!

På Koh Rong bodde vi i ett guesthouse för 8$ natten och detta var ett väldigt speciellt boende jämfört med hur vi har bott tidigare under resan. Här är nämligen alla "hus" byggda i trä jämfört med resten av Asien där det mesta är byggt i betong. Nakdelen med trähus (plywood och reglar) är att man hör allt och alla hela tiden. Strömmen var också en rolig sak. Vi hade nämligen bara ström mellan 18-23 på kvällarna på guesthouset så det gäller vara hemma och ladda sin telefon på kvällarna haha... Detta resulterar även i att fläkten inte fungerar på nätterna vilket ledde till två väldigt svettiga nätter. Som kryddan på moset så hade jag även börjat få ont i mitt öra igen och den här gången betydligt värre...

På Koh Rong har vi bara solat och badat, precis som här i Sihanoukville. Självklart drack vi även en och en annan öl ;-)

Här är vårt fina krypin

Asaballacoola bungalows fanns det ju också på ön

Med privat toalett på våningen nedanför

Läst har vi också gjort, duktiga killar

Såhär ser hamnen ut i Sihanoukville, väldigt fattigt...

Idag när vi kom tillbaka till fastlandet åkte vi till farbror doktor igen för att kolla upp mitt öra. Självklart har det blivit en härlig och alldeles underbar infektion så nu ska det knarkas tabletter. Med extra starka värktabletter och dagliga besök i ett par dagar frammåt på kliniken ska vi försöka göra det bästa av situationen. Nackdelen med detta är att jag inte kan uppnå mitt mål med Asien genom att dricka minst en öl varje dag. Stackars mig men magen blir nog glad :-)

Remember, life´s better in board shorts